Tung kunskap

Såhär i valtider hör man ofta politiker betona vikten av kunskapens tyngd. I lördags erfor jag, på ett mer konkret sätt, sanningen i detta då ett hyllplan i en av mina bokhyllor plötsligt gav vika.

Det föll ned på planet under, som i sin tur gav vika och föll ned på planet under, som också gav vika och ... ja, ni förstår säkert vad som hände. Det blev en jädra pölsa av alltihop.

På söndagen var det dags att ta hand om eländet. Bokhyllan tömdes och haverikommissionen konsta-terade att Nationalencyklopedin orsakat den första hyllans fall. Mätningar gav vid handen att de tjugo volymerna tillsammans väger 46 kilo. Efter flera år av trogen tjänst orkade alltså hyllan inte längre utan gick in i väggen, trots förstärkningar med skruvar från sidorna.

Hyllan är nu skickad på KBT-terapi, även om sistlidna vecka kanske hade motiverat HBT-terapi. På lördagen firades ju Gay Folks Day.

Ett besök hos Wirströms Järn & Färg på Folkungagatan renderade mig nödvändiga utensilier för att för-stärka bokhyllan. 120 spänn fattigare tassades det hem och börjades reparera.

Det mättes och måttades, borrades och skruvades, och slutligen var det dags att skruva ihop allting på ett för framtiden tillförlitligt sätt. Bokhyllan brottades ned i parterr på vardagsrumsgolvet och hyllplanen sattes på plats.

När så fästskruvarna träddes in från sidorna visade det sig att de var för korta. De var 20 mm istället för de 25 mm som krävdes. Jag hade mätt fel!

Lägenheten fylldes omedelbart av ett stort och varierat utbud av kreativa invektiv, nyskapande svor-domar och diverse åkallanden av lägre makter. Det hela påminde om en samling arga humlor under en ostkupa.

Sensmoral: när politiker i valtider blabbar om kunskapens betydelse, kanske de i fortsättningen ville fokusera på kunskaper i vardagsteknik. Mina 25 år av teoretiskt trams vid Stockholms universitet var nämligen inte till ett dugg hjälp när jag skulle fixa bokhyllan!



Kommentarer
Postat av: Magnus i Årsta

Lasse, jag rycker ut med skruvförråd och dito -dragare om så önskas! Jag har nåra vinkeljärn i förrådet också, ersättningen kan väl bli ett annat järn..? :-)

2010-08-01 @ 19:48:26
Postat av: Käpt'n Flint

Om inte föregående kommentar tar skruv så föreslås att du tills vidare lägger projektet på hyllan.

2010-08-04 @ 01:35:29
URL: http://www.myspace.com/delorymusic

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0