Språkligheter igen.

Politiskt vinklat språk är alltid lattjo. Jag läser t.ex. ofta i tidningarna om "deltidsarbetslösa", dvs människor som har ett deltidsjobb och sedan "stämplar upp" till heltid. Inte sällan för att de är nöjda med deltiden och inte vill ha ett heltidsjobb.

Tacka fan för det! Visserligen innebär "stämplandet" att man inte får full ersättning för oarbetad tid, men ändå att man får viss ersättning för den. I praktiken får man alltså betalt för att inte arbeta.

Rimligt, och mer korrekt, vore att byta ut termen "deltidsarbetslös" mot frasen "deltidsarbetande med betald fritid". Jag önskar att jag vore i samma situation, så att jag finge lite ersättning för min å Riksarkivet spenderade fritid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0