Ett löst problem

Det har förekommit lite bryderi vad beträffar namngivningen av min nya gitarr. Twijk och ångst!

Någon föreslog Suzy Q eftersom jag ju gillar John Fogerty. Men då hade jag ju lika gärna kunnat döpa gitarren till Molina.

Emellertid tror jag mig nu ha funnit ett passande namn. Tack och lov, för fontanellen är närmast renrakad på hår efter allt eftertänksamt krafsande.

Det var så här. Under sistlidna torsdagslösning av Allers A-korsord berättade kompisen Jane att en hemvärnsman en gång i tiden hade döpt sitt vapen efter henne. Hon blev inte särdeles smickrad, eftersom ett vapen ju är till för att skada människor. Hennes gebit är sjuksköterskans, vilket står i diametral motsats till det som vapen åstadkommer på folk.

Då slog det mig att "music hath charms that soothes the savage beast" (engelskt 1500-tal). Och kanske att jag kunde koppla ihop musiken med hennes medmänskligt inkännande yrkesverksamhet.

Sagt och gjort. Min nya fina Furch-gitarr från Tjeckien heter därför från och med nu "Jane".

Namnproblemet är alltså löst.

Kommentarer
Postat av: Magnus i Årsta

Jättebra, Lasse. Tafsa inte för mycket på henne bara. Jag såg henne först. Hon är min.

2006-09-15 @ 21:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0