Traditioner

I dagarna är det dags för den urgamla svenska traditionen med Halloween. Då ska man klä ut sig till allsköns konstigheter, dricka irländsk öl och vigga snask av grannar och andra oskyldiga.

Ja, jag vet inte. När jag var liten skedde detta kring påsken och då var det bara tjejer som fick klä ut sig och få allt snask. Vi snorhyvlar fick sitta och sukta om vi inte lyckades hänga med på ett hörn under räderna.

Nej, Halloween är en importerad tradition som inte är så lyckad för andra än parafernalienasarna. Dessutom verkar den vara lite på nergång.

Jag tycker istället att det är dags att återuppväcka gamla fina svenska traditioner, som t.ex. midvinterblotet. Då offrade man kungen för att nästa års skörd skulle bli bättre.

Men det är att ta i, det är ju lite sparsamt med kungar. Som varande anarko-monarkist tycker jag det vore slöseri att offra honom en gång om året. Ingen bra grej. Taskig publicitet, dessutom.

Däremot kan jag tänka mig en modifierad version av blotet. Man utökar helt enkelt rekryteringsbasen för dem som det skas blotas med. Det skulle då inkludera Skandia-chefer, SSU-bossar, f.d. handels- och kulturministrar, UD-tjänstemän som har noll koll på sina mobilsamtal samt en stor skara andra som varit tillräckligt oskickliga i sina gebit för att få fabulösa avgångsvederlag.

Säg så här; Kungar är det tunnsått med, men det finns hela bataljoner av andra fadäser att ta av.

Kommentarer
Postat av: Magnus i Årsta

Irländsk öl på Halloween? Blandar du inte ihop detta med St Patrick's day den 17 mars, en annan importerad högtid? Fast det är klart, jag har aldrig behövt någon ursäkt för att sänka en "I Killed Kenny"...

2006-11-02 @ 20:25:36
Postat av: Anonym

Man vet ju att man kan bli konstig av för många ostron.om man inte får utlopp för dom lustar som sagda ostron triggar.detta borde vara en varning och det betyder ju att det enda riktiga sättet att bli av med sagda lustar är att BLOGGA VARJE DAG INTE FAAN EN GÅNG I VECKAN!!

2006-11-04 @ 21:17:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0