Adoptionsdebatt

Som varande professionell tidningsläsare stöter jag inte sällan på insändare och debattartiklar som menar att homosexuella par inte ska få adoptera. Som grund för detta anför man vanligen det traditionella kärnfamiljsidealet.

Jag vet inte om jag håller med. Numera finns ju kärnfamiljen i många olika former; sambo, särbo, delsbo, mambo och bimbo. (Det sistnämnda är när man bor ihop med en kvinnlig dokusåpadeltagare.)

Men det tyngsta argumentet som anförs är "omsorgen om barnet". Jojo, skulle man följa det argumentet fullt ut, så skulle man nog tvingas förbjuda skilsmässor, midsommaraftnar (med dess gräsliga, och för barnen traumatiserande, lekar) samt en rad andra mindre lyckade familjetraditioner.

Nej, jag tror inte att barnen blir trakasserade i skolan för att dom har två morsor eller två farsor. Tvärtom tror jag att åtminstone förskolebarn skulle få en stärkt ställning av det.

Tänk bara när de sitter i sandlådan - bland hinkar, spadar, mobiltelefoner och bärbara datorer - och käbblar. Då kan ungen med två farsor säga: - Hahahaaa! Mina farsor kan spöa din farsa som ingenting! Fick du såru teg, va.

Och när glina blivit lite äldre kan dessa ansvarskännande adoptivföräldrar ge sig ut på nattvandringar under rubriken "Morsor och morsor & farsor och farsor på stan". Dubbelbemanningen (och bekvinningen) gör att färre ungar råkar illa ut.

En ren vinst för samhället, alltså, att låta homosexuella få adoptera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0