Lockspotting.

Via vissa filmer har jag noterat att det finns människor som ägnar all sin fritid åt att registrera flygplan och tåg som passerar dem. Jag fann dem underliga, för att inte säga helknäppa.

Men så slog det mig att det sedan länge finns intresserade som registrerar alla fåglar de ser. Ornitologer, som de kallas. Och det är ju inget konstigt med det. Är man intresserad av fåglar, så är man. Och det är nog bara den som tycker att fågelintresset är konstigt som är konstig.

Själv samlade jag på frimärken när jag var liten, och då helst sådana med järnvägsmotiv. Kanske också ett och annat flygplan. Och så ryska soldater från andra världskriget. När jag nu i vuxen ålder tittar i min frimärkssamling slår det mig att den är väldigt liten.

I slutet av 60-talet övergick min samlarvurm från frimärken till kolapapper. För inte så länge sedan var jag uppe på vinden och rumsterade i bråten, och återfann då min kolapapperssamling från 1967 (var det väl?). Allt från Dixie-kolan till ACO-mint. Alla tolv. Också den en mycket diskret samling.

Som lagom tjock medelålders farbror har jag nu börjat samla på någonting helt nytt. Eller gammalt, beroende på hur man ser det. Min nuvarande vurm är protokoll från häxprocesserna på Södermalm, åren 1675-1676. Och den samlingen är vare sig liten eller diskret! Den består nämligen av 250 renskrifter, av vilka den kortaste bara är några rader och den längsta 33 sidor i A4-format.

Så småningom är det tänkt att detta material, tillsammans med de flera hundra protokoll som finns i Riksarkivet, ska resultera i en bok. Well, well - vi får väl se! Jag tror det när jag ser den, som man brukar säga.

Efter den tänker jag ägna mig åt den samlarmani som jag idag uppfann på väg hem från puben Puben, nämligen "Lockspotting". Den går ut på att lokalisera, betitta, registrera och eventuellt fotografera, alla de brunnslock som Sthlm Energi, Sthlm Vatten med flera har liggande i gatorna och på trottoarerna.

Det är de där räfflade, rostbruna sakerna som man ibland halkar på när det har regnat. Inte sällan finns det ingjutet i dem ordet "Tierp", vilket får mig att tro att det å den orten finns ett brunnslocksgjuteri.

Och sådär kan man hålla på när den arketypiska ekorren i lillhjärnan får dominera.



Kommentarer
Postat av: Magnus i Årsta

Jo, hur var det nu i plugget - "Trampar du på en A-brunn är du tjejtjusare", var väl ett uttryck... det aktade man sig för!

2005-08-29 @ 23:34:01
Postat av: Nina på Johangården

Jag samlar på ord... de ord som jag hittar i mitt huvve ;-)

Har flera pärmar fulla med både snälla och hårresande berättelser som ramlat ur mitt arma huvve under årens lopp. Synd att jag inte har kvar nåt från barndomen... det slängde farsan... för han hatade att jag bara skrev överallt även på minsta papperslapp.

Och skrev jag inte så läste jag böcker... även där en massa ord.

För övrigt samlar jag inte nåt speciellt... behöver inte så mycket.

Funderade på att samla på kramar... men vet inte hur man samlar på sådana. Kan inte stoppa dem i en låda... inte få in dem i datorn och katalogisera dem. Det måste jag lösa...

2005-08-30 @ 09:11:59
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0