Hårresande statistik

Hade jag fortfarande haft tillräckligt med hår som kunde resa sig, så hade det gjort det. Idag återfann jag nämligen under en trave papper på köksbordet en nästan komplett samling kvitton på en månads konsumtion å stamlokuset på Folkungagatan 102.

Det är dit jag helst går när jag vill dricka bira i goda vänners lag.

Dessvärre alltför ofta och likaledes dessvärre i längden alltför dyrt. Ja, alltså, priset för en pint mellis där är inte värre än 34 spänn. Det är frekvensen av närvaro och beställningar som höjer utgifterna.

Som jag är lite lagd åt det statistiska hållet, utan att därför vara kunnig på området, gjorde jag en enkel sammanställning i Excel och blev, som sagt, hårrest.

Utifrån denna månad gjorde jag en kalkyl på de genomsnittliga utgifterna för öl därstädes och landade på en summa av 88.704 kronor per år. Va?!

Och inte nog med det. Hemkommen från jobbet återfann jag å farstugolvet ett brev med kontoutdrag från ICA. Nyfiken som jag är gjorde jag en sammanställning av de genomsnittliga utgifterna för tobak. Denna landade på 26.208 spänn per år. Va?! Och ändå röker jag bara vegetariska cigaretter; fiberrika och utan en tillstymmelse till kött. Hälsan själv, alltså.

Totalt blir det en genomsnittlig årlig utgift på 114.912 SEK! Hur i helvete kan det vara möjligt att jag lägger ut så mycket pengar på sånt! Och var kommer stålarna ifrån? Jag är ju inte på något sätt rik!

Å andra sidan måtte jag ha bidragit med ganska stora summor till statens inkomster. Såväl bira som tobak är ju hårt beskattade.

Kanske att min hårresande konsumtion av onödigheter därmed kan ha bidragit till tant Janssons höftleds- operation och farbror Nilssons gråa starrdito.

Jag hoppas att det är så. Annars har jag ju rökt och hinkat bira till ingen nytta.

Kommentarer
Postat av: Magnus i Årsta

Jadu, nu begriper du kanske varför jag inte längre går på lokal så ofta... jag gjorde en sådan däringa kalkyl jag också för några år sedan.
Men jag bidrar fortfarande ivrigt till insamlandet av tobaksskatt, man måste ju dra sitt strå till stacken...

2005-08-27 @ 19:29:58
URL: http://www.systembolaget.se
Postat av: Nina på Johangården

Jag röker inte och dricker mycket måttligt... tänk vad pengar jag borde ha då!

Men, pengar har jag lite av... borde ju ha massor... kunna bada i pengar. Nix, tyvärr... så funkar det inte.

Vet dock inte vad jag lägger de pengarna på som jag egentligen borde ha i och med mitt ickerökande och sporadiska spritintag.

2005-08-27 @ 21:21:33
URL: http://ninajohangarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0