Tröst

Det finns dom som söker tröst vid kvinnors runda bröst. Andra köper alkohol och testar vad dom tål. Åter andra, slåss med varandra. Sådär skulle man kunna hålla på, utan att någon sanning nå.

Idag var jag en duktig människa. Jag gick till Skattemyndigheten och frågade hur mycket jag var skyldig för min andel av villan vi sålde förra året.

Till min stora förvåning visade det sig vara bara 82.000 spänn, istället för de 135.000 som jag hade räknat mig fram till. Men så är jag ju inte heller ett mattesnille. Summan betaltes omedelbart in.

Icke desto mindre är ju 82.000 inte kattskit, det är en utgift som känns, så någon liten tröst var av nöden.

Alltså köpte jag lite vittjut, sex ostron och en hummer som plåster på såren. Så ikväll har jag låtit de kromatiska skaldjuren hugsvala mig.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Käre Lars,
jag missunnar dig sannerligen inte skaldjuren (förresten; kan en sköldpadda betraktas som skaldjur? Borde i så fall ge en helt ny definition på skaldjurssoppa, eller sköldpaddsdito).
Nåväl: till ämnet. Vad menas med kromatiska skaldjur? Jag besitter förvisso inte samma musikaliska kompetens som herrar Palm & Feierbach (Adolf H:s elitgymnasium, du vet) - men jag har en klar definition av kromatik klar för mig:


kromati_k [av grekiska chroma, färg, nyans], i musiken en term som betecknar att halvtonssteg har lagts till den ?vanliga? (diatoniska) skalans tonsystem. En kromatisk skala innehåller samtliga tolv möjliga halvtonssteg inom oktaven: c, ciss, d, diss osv., till skillnad från den diatoniska skalans c, d, e osv. De ackord som innehåller kromatiskt förändrade toner kallas altererade.


Jag antar således att det du åt, sjöng sitt eget rekviem strax innan du slukade detsamma.

Må djuren vila i frid.

/M

2007-02-11 @ 22:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0