Kerberos-autentisering.

Någon vid namn Maria har i en kommentar frågat om jag kan hjälpa henne med att förklara vad en Kerberos-autentisering är. Detta med anledning av att jag ju kallar mig Kerberos.

Orsaken till mitt nom-de-plume är rent mytologisk, närmare bestämt den grekiska i vilken Kerberos var en trehövdad hund som bevakade nedgången till dödsriket. När jag i slutet av 80-talet jobbade som spärrvakt i tunnelbanan, dvs vaktade nedgången till underjorden, tyckte jag att det var en träffande signatur för mina skriverier i det lokala fackbladet.

Vad beträffar "kerberos-autentisering" så hittade jag nedanstående definition, å sid 197, i Jerker Thorells bok "IT-lexikon 2004" (Pagina förlag).

"Kerberos. Kerberos är en metod för verifiering som ursprungligen togs fram för att förbättra säkerheten i UNIX-system och som tillämpar principerna med kryptering för att lösa problemet med användarverifier-ing.
Verifiering med Kerberos bygger på kortlivade "biljetter" eller verifieringsnycklar som bevisar att du är den du säger att du är, men har så kort livslängd att när en hacker kommer över dem är de redan föråldrade och värdelösa. Därigenom försvinner den praktiska möjligheten att stjäla lösenord och uppträda under falskt namn".

Jag hoppas detta besvarar Marias fråga.

Kommentarer
Postat av: alf olsson

Lasse.
Du måste skriva om Söder.
Inte antikt skit.
"affe Tamin"

2005-11-28 @ 13:08:26
Postat av: Magnus i Årsta

Jo, jag såg kommentaren, och insåg att "Maria" hade en viss övertro på dina kunskaper i programmering...
Fortsätt gärna dock med dina betraktelser, de skänker ljus i den annars så mörka decembervardagen!

2005-11-28 @ 22:31:50
Postat av: janne olsson

skit i vad affe säger han e besatt av söder.det beror nog på att han e den enda i familjen som inte är född där utan i svartbyn utanför boden,han försöker kompensera.

2005-12-25 @ 01:12:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0