Ett bidrag.

Som jag kom gående där på Folkungagatan hejdades jag plötsligt av en äldre gentleman i lite lätt skamfilade sommarkläder. Möjligen var han också en smula beskänkt. Han sträckte ut armen mot mig och i handen fladdrade en hundralapp: - Se här, ett bidrag!

Inte för att jag har något emot att okända människor på stan vill ge mig pengar, men som jag under våren fått mig en släng av sleven efter en villaförsäljning har jag så det räcker.

- Skämtaru? Nähä, jag har så jag klarar mig, sa jag och försökte vifta undan hans hand. Men han insisterade, med orden: - Man måste ta hand om grabbarna!

Sen gick han vidare och jag stod där snopen med en oförtjänt hundring i näven. Vad gör man? Strax därefter ringde en tjejkompis och bjöd på en bira på hennes balkong. Alltså dit, där jag berättade om incidenten.  - Jamen, det var väl för grönjävligt, sa hon och undrade vad det var för en tok.

Efter biran på balkongen bjöd jag henne till stamlokuset runt hörnet, eftersom jag ju plötsligt var stadd vid kontanta medel. För det vore väl skam om hundringen bara skulle komma mig tillgodo.

Men jag undrar fortfarande varför han gjorde det. Kan det ha varit mitt konstgjort skamfilade yttre inför resan till Skottland nästa vecka? Jag håller nämligen på att regrediera till 70-talets look, vilket innebär diverse udda kläder, ringar och snusnäsdukar om ännet. Tanken är att återskapa utseendet som gällde under tågluffartiden för 30 år sen.

Frånsett bristen på hår och närvaron av en imposant grosshandlarmidja tror jag mig ha lyckats ganska bra med den saken.

Och då får man plötsligt en extra hundring som bonus.

Kommentarer
Postat av: Magnus i Årsta

Din skamlige tiggare! Skulle inte förvåna mig om du i själva verket satt å trottoaren med gitarr i hand och försökte imitera Dylan!
För övrigt är det bara Barbro som säger "grönjävligt", därmed är det troligen sagt vem som fick åtnjuta mellisen å Skamsten.

2006-08-11 @ 20:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0