Franco Issagan

Under utövande av söndagens dubbelkryss i DN (21/3-10) lyckades jag till min förvåning lösa det hela, utan att veta vem den efterfrågade författaren var. - Franco Issagan, vem fan är det? tänkte jag. Grubblerier och slående i NE ledde ingen vart, så jag försökte mig på logik istället. "Franco" antyder spanskt ursprung och "Issagan" pekar åt det Baskiska hållet. Jag antog därför att den eftersökte författaren var en gammal seg Baskisk gobbe, vars skriverier normalt bara är kända av ett fåtal ledamöter av Svenska Akademien.

- Okej, tänkte jag, det är väl en kandidat till nästa års Nobelpris i litteratur. Jag hoppas han får stålarna innan han lägger näsan i vädret. Nobelpristagare i litteratur har ju genom åren haft en obehaglig tendens att vara äldre män. Och Akademien synes på senare tid ha en viss förkärlek för obskyra författare från förtryckta minoritetsgrupper. Helt okej, i mitt tycke.

Kommen till måndagspuben på Folkungagatan 102, då vi dricker bira och rituellt ondgör oss över arbetsveckans början, träffade jag polarna J & M. De är också korsordsnördar och gillar även dubbel-krysset. Vi brukar byta erfarenheter från söndagens kryssvedermödor. Så och denna gång.

- Nå, hur gick det med söndagskrysset? frågade J. - Sådär, svarade jag, det finns ett antal rutor kvar. Krysset halades fram och genomgicks. J & M, som är särbor, fuskar varje vecka genom att lösa det tillsammans, medan jag får fixa det på egen hand. - Men jag grejade dubbelkrysset! Märkligt nog utan att veta vem den där Franco är, sade jag i ett försök att skrävla med min föregivna begåvning.

Det blev tyst några sekunder, varefter en skrattorkan bröt lös. - Har du hört talas om Francois Sagan? frågade så M när han hämtat sig. - Que? Francois...? Jaa...? sade jag förvånat och insåg sedan min blunder.

Kanske är det så att jag löser för många korsord och därmed blir blind för det uppenbara. Hur som helst har jag fortfarande, flera timmar efter händelsen, ont i magen av skratt åt mig själv.

Få saker är nog så befriande som att kunna skratta hjärtligt åt sig själv!

Kommentarer
Postat av: M

Den bjuder vi på! /J&M

2010-03-25 @ 13:20:26
Postat av: Magnus Lindberg

Jo. Och härmed meddelas att nämnda J&M (dvs vi) igår funderade en stund över Tageda Nielsson.



Man får väl säga att det står 1-1 nu.

2011-12-12 @ 07:31:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0