Litterära mammor!

Mammor består vanligen av ens egen morsa som har den ibland lite misslyckade vanan att ringa upp vid sådär 20:45-tiden. Då har hon ofta hunnit avverka flera hyllmeter med deckarlitteratur och vill diskutera densamma. Med mig, som inte har läst en deckare sen Nyköpings gästabud! Och som dessutom satt och mumsade på den sena middagens lammkotletter.

Emellertid är morsan inte avig, utan när hon upptäckte att jag satt vid middagsbordet så bad hon att få återkomma. Men när jag hade ätit upp och diskat, var det istället jag som återkom. Någongång vid sådär 21:20-tiden.

När jag sedan, efter avslutat samtal, lade på luren, var klockan 22:25. Vi hade då hunnit avverka allt ifrån vad nära släktingar håller på med nuförtiden, via Herman Hesse och Franz Kafka, plus en liten avstickare åt Turgenjev-hållet, till Camilla Läckbergs senaste bok.

Puh, alltså! (Och då menar jag inte nallen!) Det kan vara jobbigt när 85-åriga morsor ringer upp och entusiastiskt vill höra ens åsikter om böcker som man knappt har läst. Okej, Kafka och grabbarna har jag ju läst, men för länge sen. Och Camilla Läckberg vet jag bara hur hon ser ut efter att ha sett henne på bild i tidningarna. (Hmm. Kanske att man skulle kamma mittbena, ta på sig strärkkragen och åka nedåt västkusten för ett besök ändå. Hon ser ju väldigt trevlig ut).

Hur som helst; Man bör vara påläst när litterära mammor ringer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0