Ett historiskt fynd

Under den lediga onsdagen skulle det cyklas till en gitarraffär på Roslagsgatan. Sagt och gjort. På vägen dit gjordes det halt vid en ramaffär på Regeringsgatan, där det också såldes kopior av gamla kopparstick från det fordomtima Stockholm.

I skyltfönstret fanns en speciellt fin, färglagd, kopia av två Stockholmsvyer av Franz Hogenberg från 1570-talet. Jag bara måste gå in och kolla och drägla lite.

Gitarraffären JAM på Roslagsgatan innehöll bara elgitarrer, visade det sig. Så jag frågade killen bakom disken om de hade några akustiska. - Ja, om du går tvärs över gatan till vår butik med akustiska gitarrer så finner du dom där.

Dit gick jag. Och där fanns dom. I övermått! Jag har aldrig tidigare sett så många akustiska gitarrer samlade på ett och samma ställe. Jag la ner projektet och beslutade konsultera Robban som inte bara är en duktig gitarrist utan också kan sånt där.

Hemkommen till pörtet grumsades det i köket en smula. Sen togs det tricken till Hötorget, gicks en smula och så inköptes det en kopia av Hogenbergs Stockholmsvyer.

800 spänn visserligen, men det var det värt! Den kommer att pryda sin plats på en av grytets väggar.

En kopia, okej,  men ändå ett historiskt fynd.

Kommentarer
Postat av: Anonym

om man måste välja ska man alltid köpa guran.
Janne O.

2006-07-14 @ 01:22:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0