Vissa dagar.

Det finns dagar som jag klarar mig utan. Till exempel en lördag när jag stiger upp tidigt för att hinna till jobbet klockan 6 och upptäcker en molande tandvärk. En titt i spegeln visar att  tandköttet på ett ställe är inflammerat efter en dispyt med en bit tandtråd kvällen innan. Självklart inträffar det en lördagmorgon när tandläkaren njuter sin helgledighet. Ont gör det.

På jobbet har den kodade dörren naturligtvis gått i baklås, eller vad det är. Efter några ryck går den upp varpå kodlåset i hissen hånflinar åt mig. Jag får dra kortet flera gånger innan något händer. Molaren molar.

Vid galärbänken ler datorn ondskefullt och viftar ivrigt med Access Denied. Den hävdar syrligt att mitt password har gått ut, trots att jag bytte förra veckan. Flertalet försök med olika password resulterar i att det nya plötsligt fungerar. Ren illvilja, alltså. Tandköttet pulserar.

En kopp kaffe är alltid en tröst. Om kaffeautomaten hade fungerat. Säkringen har gått igen och jag vet inte var den sitter. Två kodlåsta dörrar senare har jag fått mitt kaffe från redaktionens automat. Sedan en trappa ned till rökbåset för en cig. Om jag hade kommit ihåg att ta med dem. Tanden är på väg ut.

Framåt lunch är det kö i Konsumkassan. Undrar varför människor väljer att veckohandla just en lördag-förmiddag? Och varför tar de inte med sig pengar? Lunchen aväts med viss försiktighet. Incisorn ilar.

På väg hem står tunnelbanan stilla i flera minuter pga ordningsproblem vid Gamla Stan. Sedan kryper den fram hela vägen från Karlaplan till Slussen, samtidigt som den yngre tjejen mitt emot mig pratar högljutt i sin mobiltelefon: - Å värsta fyllefesten vare! Alla bara spydde! Å Kalle å Kalle L vettu...å ja' ba' ...å  dom ba'! Å Maggan gapa hela kvällen Ja fyller år imorron, ja fyller år imorron! Och vicke liv de va! Så nu ska vi tjacka en låda kådisar åt henne i fölsedagspresent, ba'! Somligas orala kavitet gör sig bäst i viloläge. Gadden gnäller.

I det ovaskade pörtet (hemmet) kollar jag kylskåpets innehåll och går sedan ned till ICA för att komplettera. I beaktande av tandstatusen får det bli passerat mos till middag. Hemkommen därifrån visar sig chilisåsen av märket Heinz vara slut, så det är bara att gå tillbaka. Tandroten ryter.

Vissa dagar klarar jag mig alltså utan. Men som den frilansande stoiker jag är, tänker jag: - Det är bara att bita ihop.

Om jag hade kunnat.

Kommentarer
Postat av: Magnus i Årsta

Vilken tur att Hof inte behöver tuggas.

2005-11-20 @ 21:36:57
Postat av: Maria

Du som heter Kerberos kan du förklara Kerberos-autentisering, altsså kryptosystemet för mig.

Snälla! Jag har letat över hela internet men hittar det inte någonstans!

2005-11-23 @ 18:57:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0