Riktiga Karlar.

Ebba Witt-Brattström avgick nyligen från Feministiskt Initiativ, eftersom hon tyckte att det präglades av ett "demokratiskt underskott", var en tummelplats för studentpolitiker med ambitioner och i största allmänhet en rejäl röra.

Jag förstår henne. Förmodligen är det så att initiativets organisatörer har sina rötter i diverse vänstersekter på det tidiga 70-talet. Gudrun Schyman, till exempel, även om hon aldrig har varit kommunist, ens när hon var det.

Någon tongivande person i det vardande partiet påstås ha varit nöjd med Ebbas avgång, och därvid sagt att det var för många "homofoba borgarkärringar" närvarande. Man kan undra  om det inte tvärtom är för många lesbiska kommunistkärringar i ledningen.

Själv har jag bara perifer erfarenhet av såna grupper, som tidvis varande hangaround till Kfml(r). Jag blev inte ens prospect. Och så de där självutnämnda maoisterna på institutionen för teater- och filmvetenskap vid Stockholms universitet 1975. Snacka om att vara jobbiga!

Ett tag satt jag med i studentrådet som vid något tillfälle underkände all amerikansk kurslitteratur. Inte efter att ha läst den, utan för att den var amerikansk. Och sån skit kan man ju inte läsa! Jojo, det var ju snygg vetenskaplighet. Jag avgick omedelbart ur rådet.

Men det var inte dit jag ville komma. Istället handlar det om att definiera en Riktig Karl. Förr i tiden brukade man säga att en sådan hade hår på bröstet. På den tiden (1962) var jag inte gammal och trodde på allt som alla över 15 års ålder sa.

Det där med hår på bröstet hängde sedan med som ett skämt under uppväxten. När det under senare delen av puberteten växte ut blev det kanske lite mer allvar. Men jag vande mig vid att kamma mittbena på revbenen, så det blev inte så trassligt ändå.

Problemet försvann när jag i slutet av 70-talet började jobba åt Systembolaget i Farsta och träffade arbets-kamraten Björn L. Han hävdade nämligen med viss emfas att "Riktiga Karlar har hår i arslet!"

Och hur rätt fick han väl inte. Se bara på Margaret Thatcher och Gudrun Schyman, de är minsann - enligt Björns definition - Riktiga Karlar!

Kommentarer
Postat av: Magnus i Årsta

Ajabaja! Slag under bältet! Skall jag tipsa Lunkan om att du utnyttjar hans namn för egen snöd vinning..?
:-)
/Magnus

2005-08-30 @ 22:15:15
Postat av: Nina på Johangården

hahahahaha... sista stycket! Fick mig ett gott skratt...

Dagens elaka skratt går till dessa två käringar. Har inte mycket till övers för dem.

2005-08-31 @ 21:01:44
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Göran

Berglund.

Jag har sagt det till dig tidigare och vill bara åter igen säga det till dig att det du skriver är alltid förbannat riktigt bra..!

/ Göran

2005-09-01 @ 11:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0