En hyllning till spärrvakterna i Stockholms tunnelbana.

Åren 1986-1994 arbetade jag som spärrvakt i tunnelbanan. Det var inte alltid lätt. Och det är det säkert inte alltid fortfarande. Därför vill jag hylla mina efterföljare i gebitet, genom att placera Erik Johan Stagnelius i en valfri tunnelbanespärr. Kanske att han då hade skrivit något i stil med detta:

 

Till Förlustelsen

Trafikanterna hastar, o älskade spärr,

att hinna med tåget de säger!

Förskjutna av krogen, och taxi tyvärr,

blott mig till förhoppning de äger.

Fort, stämpla hans häfte - med sista kupongen

asfulle festarn sin boning skall nå.

Fort, ropa på väktar'n - det är bråk på perrongen

mellan fyllorne små.

 

Slut ömt i din vagn hans värkande kropp,

förkväv så med hög fart hans smärta.

I sprit löstes tanken och känslorna opp,

nu sitter han där och hörs fjärta.

Sjuk är du, o gosse! - till Connex du giver

den stora, den äckliga spyan på tåg.

De plågas därinne, de andra som kliver

i det de ej såg.

 

Med tuschpennans ljuva, förtrollande kvalm

ned tågväggar ungarne grisa,

med oläsligt klotter från här till Norrmalm

som ingen i hallen sen prisa.

 

När stormarne inne i storstaden råda,

där våldsoffer blodade gatan bebo,

när fejderna rasa - här i min låda

tar jag det med ro.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0